Истражувањата покажаа како возрасните се почесто им викаат на децата отколку на останатите возрасни и дека дури 90% од родителите барем повремено го повишуваат гласот на своите деца. Други, пак, несвесно викаат кога им се обраќаат на своите деца, со што всушност решаваат некои свои фрустрации. Ниту едните ниту другите, веројатно, не сакаат да им викаат на децата, но тоа го прават бидејќи во денот тоа им е момент на викање, ако веќе не единствен, тогаш најдобар начин на воспитување. Експертите, секако, со тоа не се сложуваат и веќе со години предупредуваат како викањето на детето, баш како и физичкото казнување, влијае на неговиот емоционален развој. Во морето на научни теории и ставови на разни експерти се издвојуваат неколку причини поради кои родителите не би требало да викаат на децата:
прекрасно напишала во својата песна за одгледување на децата, децата го учат она што го доживуваат.
Викање на деца-мислење на експертите
Своето стручно мислење за викањето на децата го дава и детскиот психолог и психотерапевт Радојка Сучешка Лигутиќ, авторка на книгата „Како децата им помагаат на родителите да пораснат“, чиј поголем дел е посветен на тоа како да се задржи блискоста со детето, а во исто време да се има авторитет.
На прашањето зошто родителите го повишуваат гласот на своите деца, таа вели дека најчесто сосема други се причините за фитилот кој ни е краток – замор, проблеми, недостиг на време-па се истресеме на детето кое тогаш испадне колатерална жртва. Сепак, најлошо е вели кога родителот се надева дека недостатокот на авторитет ќе го надомести со децибели. Јасно, со викањето не постигнуваме нашето дете да не почитува, вели Радојка.
„Спротивно од она што многу го очекуваат, детето нас помалку ќе не почитува ако почесто викаме: тоа разбира дека сме надвор од контрола, па како тогаш да ни верува и да не смета луѓе од доверба. Навистина, можеби ќе не послуша од страв, плашејќи се за својата сигурност. Со викањето на децата им ја рушиме самодовербата, правиме да се чувствуваат послаби од нас и виновни. Со тоа на детето му ја одземаме шансата само да сфати што треба да направи следниот пат во истата ситуација (кога се качува по скали, преминува улица…), и што е најлошо, го оддалечуваме од себе па нема да не доживува како личност од доверба од која може да побара помош-губиме и блискост и авторитет, две најважни особини на успешен родител“, вели Радојка во однос на тоа како викањето влијае на децата.
Алтернативи за викањето според Радојка
Децата не се злобни по природа, туку секогаш од некоја причина. Можеби се изморени или желни за внимание, односно им треба нешто. Превенирањето на ситуацијата во која вас детето едноставно нема да ве послуша – избегнете продавници со слатки во време за ручек, вратете се од роденден пред детето да стане уморно, поразговарајте со него и дружете се пред да почне да ги решава задачите и да учи. Понекогаш им требаат граници, на пр. „Спиење во 9“, „Играчките не служат за фрлање“!, „Кога разговарам со некој, почекај„“, „Задачата се решава прво, па потоа играта …“
Секое дете сака да биде добро, но одгледувањето се состои во тоа детето да го научиме на самоконтрола и почитување на правила. Во секојдневните ситуации приликата за учењето има напредок: да му пријдеме на детето (не од висина) и да му кажеме на пример: „Ја заврши играта, а играчките останаа на под…Ајде собери ги. Инаку би можел некој да згазне на нив или да се изгубат, па утре ќе бидеш тажен…“. Кога ние ги собираме, можеме во меѓувреме да коментираме пред детето: „Не ми се собираат баш, ама знам дека утре ќе ми биде полесно, а и не ми е убаво да седам во неред“. Наместо викање: упат (тоа се прави вака) и објаснување (тоа е важно за да ти биде покомотно, полесно, побезбедно) бидејќи така детето ја разбира целта на нашите барања и правила, па подготвено ќе ги почитува и порано ќе ги научи. Јасно, наградете го детето со внимание, насмевка кога го почитува правилото, а најдобрата казна е самата последица-ако доцна се врати дома, нема читање приказни, ако не ги собере играчките, тие привремено „исчезнуваат“ …
Кога сте уморни и потрошени, немојте од себе да барате чуда. Уште полудо е веднаш да почнете да го дисциплинирате детето и да го терате да ги изврши своите обврски. Вашиот замор и грижа децата ги доживуваат како порака дека не ви се важни, па тогаш им е најпотребна потврдата дека се е во ред – дека сте тука за нив и дека ги сакате. Ако детето е помало, прегрнете го или бидете покрај него додека си игра–така детето ќе ви помогне да се вратите во рамнотежа. Ако е постаро, поразговарајте со него за вашиот ден и за неговиот. Тоа не е губење, тоа е заштеда за време. Децата ја чувствуваат вашата нервоза и тогаш и сами стануваат незадоволни, да не знаат што всушност им треба. Всушност-им требате вие и вашето внимание, вашата љубов. После 10-20 минути прегратка и дружење и помалите и повозрасните деца мирно ќе си играат и соработуваат со вас.
- викањето ги збунува децата (детето не ја сфаќа новонастанатата ситуација на повишени тонови и родителско лутење),
- викањето кај децата предизвикува одбранбен став (детето се чувствува беспомошно и, инстиктивно бара излез од буката, неретко, резултира со лажење)
- викањето кај децата предизвикува страв и чувство на бескорисност