„Децата денес се разгалени и нетрпеливи - направете го ова со нивниот мозок!“
„Денес децата се во катастрофална емоционална состојба. Повеќето од нив доаѓаат на училиште емоционално неподготвени за учење. Многу работи во нашиот модерен начин на живот водат до ова“.
Според нејзиното искуство, мојата пријателка Викторија Продај, професионален терапевт, гледа нешто толку раширено и алармантно што ја прашав дали можам да ги споделам нејзините сознанија со другите. Поради огромниот интерес и разговор на оваа тема, ја споделувам нејзината статија.
Го охрабрувам секој родител кој е загрижен за иднината на своите деца да ја прочита оваа статија. Знам дека многумина би избрале да не слушнат за што таа зборува во статијата, но вашите деца треба да ја слушнат оваа порака.
Викторија е магистер на науки по работна терапија на Медицинскиот факултет на Универзитетот во Торонто и дипломирана на науки по кинезиологија и здравствени науки од Универзитетот Јорк. Таа е основач и директор на мултидисциплинарна клиника во Торонто, Канада, за деца со проблеми во однесувањето, социјалните, емоционалните и учењето. Викторија, заедно со нејзиниот тим, им помогна на стотици семејства низ Канада и во светот и е чест гостин говорник на наставниците и родителите.
Викторија пишува:
„Јас сум професионален терапевт со долгогодишно искуство во работа со деца, родители и наставници. Целосно се согласувам со пораката на оваа наставничка дека нашите деца стануваат се полоши и полоши на многу начини.
Постојано ја слушам истата порака од секој наставник што ќе го сретнам. Јасно е дека откако одам на професионален терапевт, продолжувам да забележувам пад на социјалното, емоционалното и академското функционирање на децата, како и нагло зголемување на потешкотиите во учењето и другите дијагнози.
Како што знаеме, мозокот е променлив. Можеме да го направиме мозокот „посилен“ или „послаб“ поради нашата околина. Цврсто верувам дека, и покрај нашите најдобри намери, ние за жал го менуваме мозокот на нашите деца во погрешна насока.
Еве зошто:
ДЕЦАТА ДОБИВААТ СЕ ШТО САКААТ КОГА САКААТ
„Јас сум гладен!“ „Ќе застанам до ресторанот за секунда!“ одложувањето на задоволувањето на нивната потреба е еден од клучните фактори за идниот успех. Имаме најдобри намери – да ги усреќиме нашите деца – но, за жал, ги правиме среќни во моментот, но ги правиме несреќни на долг рок. Да можеш да го одложиш исполнувањето на потребите на децата значи да можеш да функционираш под стрес. Нашите деца полека стануваат се помалку подготвени да се справат и со најмалите стресни фактори, кои стануваат главни пречки за нивниот успех во животот.
Неможноста да се одложи задоволувањето на потребите на децата често се гледа во училниците, трговските центри, рестораните и продавниците за играчки кога детето ќе слушне: „Не“, бидејќи родителите го тренирале мозокот на децата веднаш да го добијат тоа што го сакаат.
ОГРАНИЧЕНА СОЦИЈАЛНА ИНТЕРАКЦИЈА
Сите ние имаме обврски, затоа им даваме на нашите деца дигитални уреди и исто така ги „ги држиме зафатени“. Претходно децата играа надвор, каде учеа и вежбаа социјални вештини во природна средина. За жал, технологијата го замени времето поминато на отворено. Исто така, технологијата ја оневозможи интеракцијата на родителите и децата. Очигледно, нашите деца заостануваат... Технологијата не може да им помогне на децата да развијат социјални вештини. Повеќето успешни луѓе имаат одлични социјални вештини. Тоа е приоритет.
Мозокот е како мускул што може да се вежба. Ако сакате вашето дете да знае да вози велосипед, научете го да го прави тоа. Ако сакате вашето дете да може да чека, треба да го научите на трпение. Ако сакате вашето дете да се дружи, треба да го научите на социјални вештини. Сето ова се однесува и на други вештини. Нема разлика!
БЕСКРАЈНА ЗАБАВА
Создадовме вештачки свет на забава за нашите деца. Нема здодевни моменти. Во моментот кога ќе се смири, брзаме да ги забавуваме бидејќи во спротивно се чувствуваме како да не ја извршуваме нашата родителска должност. Живееме во два посебни света. Тие имаат свој „свет на забавата“, а ние наш „бизнис свет“.
Зошто нашите деца не ни помагаат во кујната или во пералната? Зошто не ги оставаат играчките? Тоа е основна монотона работа која го тренира мозокот да биде ефикасен и да функционира во време на „досада“, што е истиот „мускул“ кој на крајот бара обука во училиште. Кога доаѓаат на училиште и треба да напишат, нивниот одговор е „Не можам„. Тоа е премногу тешко. „Премногу досадно зошто? Затоа што „мускулите“ за работа не се вежбаат преку бескрајна забава. Тоа се практикува преку работа.
ТЕХНОЛОГИЈА
Користењето технологија како „бесплатно чување деца“ всушност воопшто не е бесплатно. Касата ве чека веднаш зад аголот. Плаќаме со нервниот систем на децата, нивното внимание и нивната способност да го одложат задоволството. Во споредба со виртуелната реалност, секојдневниот живот е досаден.
Кога децата доаѓаат во училницата, тие се изложени на човечки гласови и соодветни визуелни дразби, што е спротивно од бомбардирањето со графички експлозии и специјални ефекти кои тие се навикнати да ги гледаат на екраните. По часови поминати во виртуелна реалност, обработката на информациите во училницата станува многу предизвикувачка за децата бидејќи нивниот мозок се навикнува на големата количина на стимули што ги обезбедуваат видео игрите. Неможноста да се обработат помал број стимули ги прави децата ранливи на академски предизвици.
Технологијата, исто така, емоционално не исклучува од нашите деца и семејството. Мозокот на децата најмногу се храни од емоционалната достапност на нивните родители. За жал, постепено ги лишуваме децата од оваа храна.
ДЕЦАТА ВЛАДЕАТ СО СВЕТОТ
„Мојот син не сака да оди во кревет рано“. „Таа е премногу мрзелива за да го направи тоа сама“. Од кога нашите деца диктираат како да ги воспитуваме? Да е до нив, сè што би направиле е да јадат макарони и сирење и колачи со крем сирење, да гледаат телевизија, да играат игри на нивните таблети и никогаш да не спијат.
Каква корист им правиме со тоа што им го даваме она што го САКААТ кога знаеме дека не е ДОБРО за нив?
Без соодветна исхрана и квалитетен сон, нашите деца доаѓаат на училиште раздразливи, вознемирени и невнимателни. Плус, им испраќаме погрешна порака. Тие учат дека можат да прават што сакаат и дека не мораат да прават што не сакаат. Недостасува концептот дека нешто „треба да се направи“. За жал, за да ги постигнеме нашите цели во животот, треба да го направиме она што е неопходно, што можеби не е секогаш она што сакаме да го направиме. На пример, ако студентот сака да биде студент А, треба да учи напорно. Ако сакате да бидете успешен фудбалер, треба да вежбате секој ден. Нашите деца многу добро знаат што сакаат, но тешко го прават она што треба да се направи за да се постигне таа цел. Ова резултира со недостижни цели и децата стануваат разочарани.
Вежбајте им го мозокот.
Можете да направите разлика во животот на вашето дете со вежбање на неговиот мозок за да може успешно да функционира на социјално, емоционално и академско ниво. Еве како:
-Не плашете се да поставите граници.
-На детето му требаат граници за да порасне среќно и здраво!
-Создадете распоред за оброци, спиење и време за технологија.
-Размислете за тоа што е ДОБРО за нив - не за она што тие САКААТ/НЕ САКААТ.
Тие ќе ви се заблагодарат за тоа подоцна. Родителството е напорна работа. Мора да бидете креативни за да ги натерате да го прават она што е добро за нив, бидејќи, најчесто, тоа е сосема спротивно од она што тие сакаат да го прават.
На децата им треба појадок и квалитетна храна. Тие треба да поминуваат време надвор и да одат во кревет во исто време за да дојдат на училиште следниот ден способни за учење!
Ограничете ја технологијата и поврзете се емотивно со вашите деца
Изненадете ги со цвеќиња, насмејте ги, скокоткајте ги, ставете љубовна белешка во нивниот ранец или под перницата, изненадете ги со ручек надвор во работен ден, танцувајте заедно, ползете заедно, борете се со перници...
Имајте семејни вечери, ноќи на друштвени игри (видете ја мојата листа на омилени друштвени игри), возете велосипед, прошетајте навечер со батериска ламба.
Вежбајте да го одложувате задоволувањето на нивните потреби.
Нека чекаат!!! Во ред е да имате време „досадно ми е“ - ова е првиот чекор кон креативноста
Постепено зголемувајте го времето помеѓу „ми треба“ и „добивам“
Избегнувајте да користите технологија во автомобилите и рестораните и наместо тоа научете ги да чекаат со разговор и играње игри.
Ограничете го постојаното грицкање.
Научете ги вашите деца да работат од мали нозе како тоа да е основа за „работната способност“ во иднина.
Виткање алишта, ставање играчки, фрлање облека, превиткување намирници, поставување маса, правење ручек, вадење храна од кутијата за ручек, местење на креветот
Бидете креативни. Направете го тоа стимулативно и забавно од самиот почеток, така што нивниот мозок го поврзува со нешто позитивно.
Научете ги на социјални вештини.
Научете ги да ги слушаат другите, споделуваат, победуваат/губат, прават компромиси, им даваат комплименти на другите, велат „те молам“ и „благодарам“
***
Од моето искуство како професионален терапевт, децата се менуваат во моментот кога нивните родители ја менуваат перспективата за родителството. Помогнете им на вашите деца да успеат во животот со вежбање и зајакнување на нивниот мозок што е можно порано!